Skip to main content

Het is geen geheim meer dat de grond in Farming Simulator 25 vervormbaar zal zijn. Maar je wilt wat details, toch? Die kun je krijgen! Naast nieuwe screenshots die laten zien hoe de grond vervormt, zal Senior Software Engineer Eddie Edwards van GIANTS Software verder ingaan op hoe dit precies werkt.

Eddie, vertel eerst iets over jezelf en je functie – wat is jouw rol?

Ik ben een van de Senior Engine Programmers voor Farming Simulator. Ik werk al bij GIANTS sinds de begindagen van FS13. Ik maakte de originele PlayStation 3-versie en was verantwoordelijk voor andere versies van de GIANTS Engine voor PS4, PS5, Switch en iOS. Ik ben echt “de PlayStation-man” binnen het bedrijf, maar ik werk ook aan platformonafhankelijke technologieën voor de engine, zoals Density Maps, rendering, shader compiler, bepaalde physics, audio, enzovoort.

Er is weinig in de GIANTS Engine waar ik de afgelopen 12 jaar niet aan heb gewerkt! En in het bijzonder heb ik de nieuwe technologieën ontwikkeld die grondvervorming mogelijk maken in FS25 – het verbeterde Density Map-systeem, het nieuwe terrein-geometriesysteem en het virtuele textuursysteem voor het terrein.

Welke factoren bepalen hoe de grond vervormt?

Eddie: Er zijn verschillende factoren die hier invloed op hebben. Allereerst heeft elk type grond een eigen niveau van “vastheid” en “viscositeit”. Asfalt kan bijvoorbeeld helemaal niet vervormen, terwijl modder sterk kan vervormen (door een andere mate van “vastheid”), en rijden op sneeuw drukt het direct samen, terwijl rijden op modder het geleidelijk doet samendrukken (door een andere “viscositeit”). Daarnaast beïnvloedt natte grond de vervorming ook.

Welk voertuig je bestuurt, speelt ook een rol – het gewicht van de tractor en de breedte van de banden beïnvloeden hoe de ondergrond reageert. En een langzamer rijdend voertuig zakt sneller in de grond dan een sneller rijdend voertuig.

Hoe beïnvloedt grondvervorming de gameplay? Wat zullen spelers “voelen”?

Voor het eerst biedt FS25 een echte fysieke reactie vanuit de ondergrond – je zult voelen hoe de tractor over het terrein hobbelt, je zult zien hoe hij sporen en groeven achterlaat, en als je terugrijdt over diezelfde sporen, zul je daar ook de effecten van merken.

Het wordt ook moeilijker om te sturen als je in de grond hebt gegraven, net zoals in het echt. Rijden in de regen zal lastiger zijn dan rijden in de zon. Ook de keuze van je banden heeft nu een grotere invloed; je moet wellicht overwegen welke banden het beste zijn voor verschillende seizoenen en soorten veldwerk.

Ploegen

Hoewel de vervorming van de grond afhankelijk is van de machines, hun gewicht en andere omstandigheden, zal één veldactiviteit in het bijzonder waarschijnlijk heel anders aanvoelen in Farming Simulator 25.

Welke machines/uitrusting zullen de grondvervorming het beste laten zien?

Ploegen is nu een geheel nieuwe ervaring – de ploeg maakt echte, fysieke voren die niet alleen duidelijker zichtbaar zijn op het scherm, maar ook effect hebben op de tractor wanneer je eroverheen rijdt. Ook machines met rupsbanden komen nu echt tot hun recht, omdat ze goed omgaan met oneffen terrein.

Leave a Reply